Invisible Friends

Apa Makna Cinta Bagi Kamu??

Jika kita mencintai seseorang, kita akn sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada di sisi kita.

Tuhan memberikan kita dua kaki utk berjalan, dua tgn utk memegang, dua telinga utk mendengar dan dua mata utk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang utk kita mencarinya. Itulah cinta...

Jgn sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mahu mencuba. Jgn sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jgn sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi, jika kamu masih tidak dapat melupakannya.

Cinta datang kpd orang yg masih mempunyai harapan, walaupun mereka telah dikecewakan. Kpd mereka yg masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kpd mereka yg masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan kpd mereka yg mempunyai keberanian dan keyakinan utk membangunkan kembali kepercayaan.

Jgn simpan kata2 cinta pada org yg tersayang sehingga dia meninggal dunia lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata2 cinta itu pada pusaranya. Sebaliknya ucapkan kata2 cinta yg tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada hayatnya.

Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta dgn org yg salah sebelum bertemu dgn org yg tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurnia tersebut.


Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat dan kemarahan menjadi rahmat.

Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yg tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian utk menyatakan cintamu kpdnya.

Seandainya kamu ingin mencintai atau memiliki hati seorang gadis, ibaratkanlah seperti menyunting sekuntum mawar merah. Kadangkala kamu mencium harum mawar tersebut, tetapi kadangkala kamu terasa bisa duri mawar itu menusuk jari.

Hal yg menyedihkan dlm hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yg sgt berarti bagimu, hanya utk menemukan bahwa pada akhirnya menjadi tidak berarti dan kamu harus membiarkannya pergi.

Kadangkala kamu tidak menghargai org yg mencintai kamu itu sepenuh hati, sehingga kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna penyesalan kerana perginya tanpa berkata lagi.

Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang dan bukan siapa dia sebelumnya. Kisah silam tidak perlu diungkit lagi, kiranya kamu benar2 mencintainya setulus hati.


Hati2 dgn cinta, kerana cinta juga dapat membuat org sihat menjadi sakit, org gemuk menjadi kurus, org normal menjadi gila, org kaya menjadi miskin, raja menjadi budak, jika cintanya itu disambut oleh para pencinta PALSU.

Kemungkinan  apa yg kamu sayangi atau cintai tersimpan keburukan di dalamnya dan kemungkinan apa yg kamu benci tersimpan kebaikan di dalamnya.

Cinta kpd harta artinya bakhil, cinta kpd perempuan artinya alam, cinta kpd diri artinya bijaksana, cinta kpd mati akhirnya hidup dan cinta kpd Tuhan artinya Takwa.

Lemparkan seorang yg bahagia dlm bercinta ke dlm laut, pasti ia akn membawa seekor ikan. Lemparkan pula seorang yg gagal dlm bercinta ke dlm gudang roti, pasti ia akn mati kelaparan.

Seandainya kamu dapat berbicara dlm semua bahasa manusia dan alam, tetapi tidak mempunyai perasaan cinta dan kasih, dirimu tak ubah seperti gong yg bergaung atau sekadar canang yg gemerincing.

Cinta adalah keabadian...dan kenangan adalah hal terindah yg pernah dimiliki.

Siapapun  pandai menghayati cinta tapi tak seorangpun pandai menilai cinta kerana cinta bukanlah suatu objek yg bisa dilihat oleh mata kasar, sebaliknya cinta hanya dapat dirasakan melalui hati dan perasaan.

Cinta mampu melunakkan besi, menghancurkan batu, membangkitkan yg mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah dahsyatnya cinta.


Cinta sebenarnya adalah membiarkan org yg kamu cintai menjadi dirinya sendiri dan tidak merubahnya menjadi gambaran yg kamu inginkan. Jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yg kamu temukan di dlm dirinya.

Kamu tidak akn pernah tahu bila kamu akn jatuh cinta. Namun apabila sampai saatnya, raihlah dgn kedua tgnmu dan jgn biarkan dia pergi dgn sejuta rasa tanda tanya dihatinya.

Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yg indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.

Bercinta mmg mudah, utk dicintai juga mmg mudah. Tapi utk dicintai oleh org yg kita cintai itulah yg sukar diperoleh. Jika saja kehadiran cinta sekadar utk mengecewakan, lebih baik cinta itu tak pernah hadir...

[ jiwang jp,,hak3.. (^_^) ]


No comments: