Invisible Friends

Independent Student :)))

Assalamualaikum semua!

Mimpi apa entah nak update blog ni. Tetiba rasa nak membebel pasal "independent".
Ye, korang tahu independent tu apa kan? Tak tahu?! Eh, pergi google cepat! :p
Ok, definition dia tu luas sangat. Tapi kali ni, aku nak cakap sebagai seorang pelajar. STUDENT.
For almost 2 years jadi university student, aku boleh kenal macam-macam ragam manusia. Macam-macam perangai.

Hmm macam ni lah. Aku straight to the point. Aku perhati, most of the student, I repeat, most and not all, tak tahu berdikari. Eh eh jangan maki aku dulu. Maksud aku kat sini dari segi pembelajaran. Bukan cara hidup.

Kenapa aku cakap macam ni? Ok, sebagai contoh. Lecturer korang bagi group assignment. Ye, BY GROUP. So, sepanjang 2 tahun ni, dah berbelas or berpuluh kot tertubuhnya group. Hewhew.
Bagi aku, dah lecturer tu suruh buat by group, all the group members should give FULL COOPERATION. FULL EFFORT.

For some students, ada yang suka gila bila buat kerja by group. Sebab apa? Sebab dapat pass kerja kat orang lain. Dalam kepala dorang, "Takpelah, blabla kan ada. Pandai-pandai lah dorang."
Oh, hello! Excuse me! Tak reti ke nak set dalam kepala tu, "Eh, takkan nak bagi dia buat kerja sorang-sorang. Aku kena tolong jugak."

Tolonglahhhhhhh. Tolong. Jangan nak bergantung dengan orang too much. Jangan anggap benda ni benda remeh.
Biasanya, this type of students akan rasa selesa gila nak mampus bila dalam group dia ada student pandai, top or whatsoever.

No, the problem is, sampai bila kau nak bergantung dengan orang? Sampai bila kau nak MENUMPANG NAMA? Sampai bila nak goyang kaki?
You are university students. Bukan budak sekolah lagi. Tak perlu rasanya nak cakap benda sama dua tiga kali. Like seriously, aku bengang gila dengan manusia yang perangai macam ni.

Cubalah berdikari sikit. Cuba fikir penat lelah group members korang.
And, bagi aku, aku tak suka kerja cincai. Sebab tu aku akan put my best effort to make it perfect. Even not 100% perfect, but at least, I try hard. Effort tu penting.
So, mohon ubah cara pemikiran korang. Sekiannnnnnnnnnnn :)


No comments: